Pagina's

vrijdag 13 mei 2011

Spitsbergen drie daagse

Ik heb al heel lang niet geblogt, sorry!
Van maandag tot woensdag was ik op Spitsbergen driedaagse in wijk aan zee. Dat was ter voorbereiding voor spitsbergen. Het was erg leuk, maar ook vermoeiend! Hier komt een kort verslag:

Maandag
Om 11.40 hebben we afgesproken op het station beverwijk. Toen ik aankwam stond er al een deel van de groep te wachten. Al snel kwam de rest. Allemaal met goed gevulden 60 liter rugzakken, dat was even wennen. Ik kreeg mijn rugzak niet lichter dan 13 kg, maar ik droeg in mijn eentje een tent terwijl de rest dat deelde. Vanaf het station liepen we naar de ingang van Tata Steel (het voormalige hoogovens), het was ongeveer drie kwartier lopen. Bij Tata Steel kregen we een presentatie en een rondleiding over het terrein en in een van de vele fabrieken daar. Het is daar net een stad, zo groot!
Toen moesten we opweg naar de camping, 5 km lopen was nog nooit zo zwaar! Eindelijk aangekomen hebben we de tenten opgezet en eten klaar gemaakt. Het eten is speciaal adventure food, eten in poedervorm in een zakje. Opwarmen en water toevoegen is alles wat je moet doen. We konden 6 smaken kiezen voor mee naar spitsbergen. Ik heb gekozen voor:
2x pasta bolognese
2x nasi sate
1x pasta walnoot
1x kip kerrie

Het smaakt beter dan je denkt. Toen naar het strand gelopen en van het strand naar de pier, wat ook nog verder is dan je denkt. Aangekomen dronken we een drankje in een strandtent als beloning. Toen we weer terug moesten was het donker. Bijzonder was dat de golven een fel blauw licht afstraalde, echt heel mooi. Ik had hier wel eens van gehoort maar ik had het nog nooit gezien! Het wordt veroorzaakt door Zeevonk! Hier zie je een plaatje van hoe het er ongeveer uit zag.

Na deze belevenis was de terugweg een stuk korter. Aangekomen op de camping waren we allemaal heel erg moe en gingen we slapen.

Dinsdag
Vandaag 6.30 uur opgestaan! We gingen naar de vrije universiteit van Amsterdam. Daar gingen we luisteren naar presentaties over geologie en geomorfologie op spitsbergen. Er was ook een meisje dat vertelde over haar reis naar spitsbergen, daar verbleef ze een half jaar om aan de universiteit daar te studeren. Dat was heel interessant. Ze heeft ook een blog bijgehouden tijdens haar verblijf daar, met mooie fotó's http://jenniferstroo.blogspot.com/. We aten 's avonds in de VU en gingen optijd naar de camping. We gingen daarna weer naar het strandt, want de jongens wilden per se een duik maken in de zee!

Woensdag
7.15 uur wakker. Ontbijt met hartkeks, dat zijn een soort dikke harde biscuits. We moesten proeven welk beleg er goed bij paste. We hadden vanalles mee en deelde het met elkaar. Daarna was het tijd om de tent op te ruimen en de tas weer in te pakken. En toen weer lopen! Op naar Castricum, ongeveer 8 km. Het was duidelijk te merken dat ik nu meer gewend was aan die rugzak, maar het bleef zwaar. We stopte wel redelijk vaak, tijdens de pauzes kregen we uitleg over wat ons te wachten stond op Spitsbergen. We liepen door de duinen en maakte macro foto's van kikkers. Rond de middag was het tijd om de rest van de hartkeks op te eten. Dit is mijn favoriete beleg op de hartkeks:
1. chocolade pasta
2. boerenpaté
3. jam

Ze zijn best te eten, maar 7 dagen er van eten wil je niet. Toch is het nodig en daarom is het belangrijk om er met het beleg te varieren! Om ongeveer 16.00 uur kwamen we bij het station aan. We hebben afscheid van elkaar genomen en gingen terug naar huis, naar onze comfortabele bedden...