Pagina's

donderdag 2 oktober 2014

Our trip 2/3: Wales

Nooit te laat voor een reisverhaal toch? Het eerste deel van ‘Our trip’ heb ik alweer een tijdje geleden online gezet, dus het is tijd voor het tweede deel van de reis: Wales.

Na een leuke tijd in Bristol gehad te hebben, pakte we onze rugzakken in en namen de trein richting Wales. Bij het treinstation in Bristol kochten we een Explore Wales pass, waardoor we vrij door Wales konden reizen met bus en trein. Een aanrader! We waren niet heel veel goedkoper uit, maar het gaf wel veel meer vrijheid en rust. Verder gebruikte we de travelline Wales app voor het plannen van de reis. Verder is iedereen erg behulpzaam en ook in Wales gewoon goed te verstaan.

Onze eerste treinreis had als eindpunt Aberystwyth. Vanaf Bristol was dat in totaal 3 uur en 15 minuten reizen, waarbij we 3 keer moesten overstappen. Ondanks dat was de treinreis toch comfortabel en verliep alles soepel.

in de trein

maes y mor

Aangekomen in Aberystwyth was het even zoeken naar ons hostel. Hierboven zie je ons opgelucht zijn dat we het hebben gevonden (let vooral op onze grote rugzakken!) Dit hostel heet Maes y Mor en was volkomen anders dan ons hostel in Bristol. We hadden 2x een twee persoons kamer geboekt, die kamer zagen er uit als hotel kamers. Neem maar eens een kijkje op hun site! We hebben er heerlijk geslapen. Bovendien lag het nog geen 2 minuten lopen van zee. Oh en prima gratis wifi! Alleen twee minpuntjes, want we moeten wel kritisch blijven: 1) De keuken was de enige plaats om te zitten en was alleen geschikt voor 4 personen. 2) er waren te weinig stopcontacten voor al onze elektronica.

aberystwyth groepaberystwyth 1

Aberystwyth is een echte Britse badplaats. De huizen zijn in pastelkleuren geschilderd en er gaat een treintje de heuvel op waar je mooi uitzicht hebt. Die heuvel kan je ook makkelijk opwandelen voor een mooie en korte wandeling. Wij besloten om te gaan zwemmen terwijl het 17 graden was! Ik weet niet waarom we het deden, maar het was wel heel leuk.

aberystwyth landscapeaberystwyth 2gekleurde huizen

Na Aberystwyth zaten we één nacht in het hostel Lledr House in Dolwyddelan. We reisde vandaag per bus en werden door de aardige buschauffeur voor het hostel afgezet. Het hostel heeft een mooie locatie en de eigenaar is erg vriendelijk. De kamers zijn niet erg luxe en door een verbouwing was het ook erg stoffig. Maar we hebben er een leuke tijd gehad met de andere gasten. Het hostel ligt redelijk afgelegen, maar het is ongeveer 10 min lopen van het treinstation Pont-y-pant.

dolwydelan 1wandeling grasdolwydelan 2

De volgende dag vertrokken we vanaf het treinstation. Het treinstation is zo verlaten dat je de conducteur een seintje moet geven dat je in wil stappen. Onze volgende stop lag dicht, Capel Curig. Hier sliepen we een een heel mooi hostel met een goede prijs/kwaliteit verhouding: Plas Curig! Zeker een aanrader!

De volgende ochtend gingen we liftend naar Snowdon, want we hadden heel slim de bus gemist. Snowdon is de hoogste berg van Engeland en Wales, het hoogste punt ligt op 1082 km hoogte. Er gaan verschillende paden omhoog met elk een andere moeilijkheidsgraad, bovendien gaat er ook een treintje omhoog. Er is dus geen excuus om niet naar boven te gaan als je in de buurt bent. Wij namen een van de moeilijkere routes: The Miners Tracks. De berg is wel erg populair, dus je zal op heldere dagen veel mensen tegenkomen. Neem ook altijd warme kleding mee, want het weer kan zo omslaan. Wij hadden geluk en hebben de hele weg mooi weer gehad!

zitten bij snowdonsnowdonmeeuw snowdon

Dat was onze tijd in Wales kort samengevat. Na ons verblijf in Snowdonia namen we de pont naar Ierland, maar daar vertel ik meer over in het derde en laatste deel van deze serie! Oh en kijk ook vooral de vlog van Kathleen over dit deel van de vakantie!

Translated & in short: Hello again! In this second part of this series I talk about our stay in Wales. So, what can I recommend you in Wales?:

• Aberystwyth
  • The Explore Wales pass for traveling by train and bus
  • Swimming in the water of Aberystwyth
  • Climbing Mount Snowdon (the Miners Track)
  • Maes y Mor: very nice hostel in Aberystwyth
  • Lledr House: cheap hostel on a beautiful location in Dolwyddelan
  • Plas Curig: an amazing hostel in Capel Curig, Snowdonia

That’s it for now. In the third part we are going to Ireland! If you haven’t read part 1: Bristol and Bath, you can read it hear.