Pagina's

maandag 9 maart 2015

Book Review: Girl Online

Afgelopen wintersport vakantie kreeg ik de leeskriebel. Vlak voor dat we vertrokken kwam het boek Girl Online binnen en die heb ik mee weten te smokkelen (de auto was vol). Ik zat er al een tijdje aan te denken om ook boekrecensies te schrijven, dus nu ik dit boek uit heb grijp ik mijn kans. Ik ben een zeer langzame lezer en nogal dyslectisch, dus ik kan niet zeggen hoeveel tijd er tussen deze en de volgende recensie zal zitten.

Girl Online

Girl Online is geschreven door de Britse Youtuber Zoë Sugg. Er was nogal wat commotie rondom het boek, Zoë heeft het namelijk niet geheel zelf geschreven. Ik vind het zelf heel begrijpelijk, maar kranten spraken van een ‘schandaal’. Het boek is snel in prijs gedaald. Ik heb de Engelse versie voor €8,99 besteld bij bol.com. Het is een flink boek met harde kaft en 346 pagina’s.

Voor iemand met dyslexie maakt de lay-out en taalgebruik een groot verschil. Daar wil ik dus ook extra op letten in mijn recensies. Ik las Girl Online in het engels, maar het boek is ook beschikbaar in het Nederland. Het lijkt soms wel alsof ik minder dyslectisch ben in engels, dat merkte ik bij het lezen van dit boek ook. De letters zijn lekker groot en het boek is opgedeeld in korte hoofdstukken. Ik heb geen woorden kunnen vinden die ik niet begreep of waarvan ik de betekenis niet uit de context kon halen. Naar mijn mening is Girl Online dus zeer geschikt voor wanneer je moeite hebt met lezen.

Girl Online 2

Het belangrijkste is natuurlijk de inhoud. Girl Online gaat over een brits meisje, Penny, uit Brighton. Ze komt er in het verhaal achter dat ze last heeft van een sociale fobie. Voor het werk van haar ouders reist Penny mee naar New York. Daar wordt ze verliefd op de Amerikaanse Noah. Alles lijkt goed te gaan, tot dat Penny weer thuis komt en ze achter het geheim van Noah komt. Over dit alles schrijft ze op haar blog.

Het verhaal lijkt nogal standaard en zoet sappig, toch vond ik het boek verrassend origineel. Ik kon me vaak herkennen in Penny. Ik kon het boek niet neerleggen. Hoewel ik graag de filmpjes van Zoë kijk, had ik toch zo’n mijn twijfels bij dit boek. Ik ben dus zeker niet positief bevooroordeeld begonnen met lezen en toch vond ik het een leuk verhaal. Daar blijft het dan wel bij, want heel veel diepgang zat er niet in. Het boek lijkt geschreven voor een jonger publiek en dat merk je nogal in de schrijfstijl. Ik ben al lang blij dat ik weer eens een boek uit heb, maar ik kan me voorstellen dat de lezer zich hier aan gaat irriteren. Voor mensen met sociale angsten is dit boek wel een aanrader, want er wordt veel over gesproken.

Ok, dan ga ik nu een cijfer geven! Op een schaal van 1 t/m 10 geef ik Girl Online van Zoë Sugg… (drumrolllll)

7/10!

Ik zou een lager cijfer kunnen geven, omdat het zo’n simpel verhaal was. Maar ik vind dat het niet minder verdient. Ik heb het boek met plezier gelezen en soms hoeft een verhaal geen literatuur te zijn. Als je iets luchtigs zoek, dan kan ik je Girl Online zeker aanraden.

Heb je zelf Girl Online gelezen? Wat vind jij?

Translated & in short: I thought it would be fun to do a few book reviews on this blog. So here it is. This first book is called Girl Online by the British youtuber Zoë Sugg. I liked the story a lot and I had a good time reading it. However, I do think the book is a bit too ‘easy’ for my age. It’s really a youth book. But does that really matter? I think it’s fine to read a light book sometimes! Because I have dyslexia I pay a lot of attention to the layout. Girl Online has a nice big font and doesn’t use complicated words. Even though I’m Dutch, I could easily read it in English. To round up the review I will rate it on a scale from 1 to 10, Girl Online deserves a 7/10 in my opinion!

Geen opmerkingen: