Pagina's

zondag 4 september 2016

Book Review: Harry Potter and the Cursed Child

Ik ben zo trots op mijzelf, ik heb mijn Goodreads doel van 10 boeken in een jaar lezen ruim op tijd volbracht! Ja tien boeken is niet zo heel veel en ja ik heb ook naar luisterboeken geluisterd, maar hé ik ben nou eenmaal een langzame lezer. Omdat ik zo langzaam lees, vind ik het belangrijk dat ik ook echt geniet van wat ik lees. Ik moet me in een boek kunnen verliezen. Daarom stel ik erg op prijs dat mensen boeken aanraden en reviews schrijven. Nu ben ik geen boeken expert, maar het leek me zo leuk om de boeken die ik dit jaar heb gelezen te bespreken. Dus vanaf vandaag begin ik met ‘Alisa’s book reviews’ en we moeten natuurlijk beginnen met Harry Potter and the Cursed Child!

bookreviewweb1

The Cursed Child wordt ook wel het 8ste Harry Potter boek genoemd, wat op zich wel vreemd is omdat het niet helemaal door J.K. Rowling is geschreven. Het is een script geschreven door Jack Thorne. Ik ben nog steeds verward, maar het lijkt er op dat het verhaal wel van J.K. Rowling komt, maar Jack Thorne er een toneelstuk van heeft gemaakt. Ik vind het prima, het is Harry Potter. Zelf zie ik het wel zitten om het toneelstuk te zien in Londen, maar de kaartjes zijn inmiddels alweer moeilijk te krijgen.

Het verhaal speelt zich 19 jaar na de slag om Zweinstein af (Of Hogwarts, als je er moeilijk om wil doen) Harry en zijn vrienden zijn nu volwassen en hebben zelfs kinderen. Dit was ook al te lezen in de epiloog van het laatste boek. Het verhaal draait om de jongste zoon van Harry en Ginny, Albus Severus Potter. We volgen Albus tijdens zijn eerste reis in de Hogwarts Express (Ja, de Zweinstein Express) waar hij een opmerkelijke vriendschap sluit. Vanuit daar zien we Albus over de jaren transformeren in iemand met veel pijn en problemen. Daaruit ontstaat natuurlijk een groots avontuur dat erg doet denken aan de avonturen die Harry met zijn vrienden beleefde. Om deze review verder spoiler vrij te houden, hou ik de samenvatting graag hier bij.

Als je nooit de films hebt gezien of de boeken hebt gelezen, is dit niet het boek om mee te beginnen. Waar je bij andere boeken nog een introductie krijgt, ontbreekt de uitleg over de magische wereld in dit boek. Dat is niet erg, dit boek is geschreven voor de fans die lang verdrietig zijn geweest dat de avonturen van Harry afgelopen waren. In het verhaal spelen ook personages en gebeurtenissen uit de overige Harry Potter boeken een belangrijke rol, daarom is het belangrijk het hele verhaal te kennen. Maar natuurlijk raad ik iedereen aan om alle Harry Potter boeken te lezen, inclusief deze.

Het grootste verschil tussen dit boek en de vorige boeken vond ik het ontbreken van het in detail omschrijven van de omgeving. Dit komt natuurlijk omdat het een script is. De tekst hoeft niet uit te leggen hoe de omgeving er uit ziet, dat doen de decor stukken. Ook daarom heb je de vorige boeken nodig om je in te leven in dit verhaal.

Harry Potter and the Cursed Child review

Ok, behalve dat dit het nieuwste boek is op mijn lijstje met boeken om te reviewen heb ik nog een rede om het als eerst over dit boek te hebben. Ik ben een groots Harry Potter fan (nee, serieus, ik heb 3 harry potter pyjama’s, ok tmi…) en ik heb alle boeken gelezen en alle films gezien in de bioscoop en nog vele malen daarna. Ik ben er mee opgegroeid. Mijn zus kocht de boeken voordat de hype begon (ze vind het belangrijk dat ik dit vertel, de hipster) en las ze aan mij voor als we in de auto naar Frankrijk zaten, ik zal niet ouder dan 5 jaar zijn geweest. Ik vind vaak dat ik niet genoeg van een onderwerp af weet om er over te discussiëren en mijn gelijk te krijgen, maar waag het niet om aan mijn Harry Potter kennis te twijfelen! Zoals je merkt ben ik zeer gepassioneerd over dit onderwerp, te veel misschien wel aangezien we het hier over een kinderboek hebben. Maar The Cursed Child krijgt een hoop kritiek en ik vind dat onterecht. Veel mensen vinden dat het boek te veel afwijkt van de andere boeken. Andere zeggen dat het gewoon weg slecht geschreven is.

Het is anders, het boek verteld een ander verhaal. Maar het is niet slecht geschreven. Je moet wat inlevingsvermogen hebben om het goed te lezen, door de script vorm. Maar ik vind dat juist mooi, het dwingt je om je fantasie te gebruiken om weer terug te gaan in de wereld van Harry Potter. De personages zijn geweldig, er zijn oude en nieuwe gezichten en verassende vriendschappen. Er worden dingen uitgelegd die onduidelijk bleven na het 7de boek. Maar je moet er open voor staan en zelf het toneelstuk in je hoofd maken.

IMG_8247

Heel eerlijk: Er waren een paar dingen in het boek die ik gewoon echt onlogisch vond, zelfs in een wereld vol heksen en tovenaars. Als je het boek leest weet je wat ik bedoel. Maar ik moet er eerder om lachen dan dat ik er boos om wordt. Bovendien snap ik ook nog steeds niet hoe Ron in het laatste boek de Geheime Kamer opende, want je kan mij niet laten geloven dat het zo makkelijk is om sisselspraak na te doen.

Harry Potter and The Cursed Child krijgt van mij 4 van de 5 sterren. Ik raad het aan, aan iedereen die genoeg van Harry Potter houdt om zich open te stellen voor dit boek.

p.s. Kan nu al niet wachten op de kritiek van Fantastic Beasts and where to find them film.
p.s.s. Ik heb dat boek al gelezen voordat iedereen wist dat het bestond HA.

Nog een boek review lezen? Hier is mijn review van Girl Online door Zoe Sugg
Meer Harry? Kathleen en ik deden de Harry Potter tag op haar Youtube kanaal.

Translated & in short: As you can see by the big splash of text I wrote, I’ve a lot to say about the Cursed Child. I loved it and I get a bit frustrated by the fact that many people don’t appreciate it. It’s a good story with lovely characters and if you’ve read the other Harry Potter books it isn’t hard to use your imagination to get to the wizard world again. I give it a solid 4 out of 5 stars.

Want another review of mine? Here is one on Girl Online by Zoe Sugg.
More Harry? Kathleen and I did the Harry Potter Tag on her Youtube Channel (It’s in English!)

Geen opmerkingen: